Wycieczka do Dębna i Tarnowa w ramach projektu „Historia zatrzymana w kadrze…”

Od początku września w szkołach biorących udział w projekcie „Historia zatrzymana w kadrze…” odbywają się spotkania uczestników projektu wraz z ich opiekunami, podczas których uczniowie prezentują zebrane przez siebie stare zdjęcia, omawiają historie ludzi na nich przedstawionych. Dzieci przeprowadziły także wywiady z najstarszymi członkami lokalnych społeczności na temat losów ludzi – członków lokalnych społeczności związanych z działaniami wojennymi na naszych terenach, realiów życia w dawnych czasach. Wywiady te są przygotowywane do publikacji, która zostanie przygotowana na zakończenie projektu.

2, 3, 4, 5 i 9 października uczestnicy projektu wraz z opiekunami wzięli udział w wycieczce do zamku w Dębnie, gdzie poza zwiedzaniem uczestniczyli w lekcji muzealnej „Tajemnice zamkowej kuchni i spiżarni”. Następnie wraz z przewodnikiem, panem Januszem Foszczem przeszli ulicami Tarnowa, poznając jego bogatą historię od czasów lokacyjnych po pamiątki po walkach narodowowyzwoleńczych. Plan wycieczki przedstawiał się następująco: Pomnik Grób Nieznanego Żołnierza – Ławeczka Poetów – Pomnik Łokietka – Plac Sobieskiego (Tramwaj) – Plac Kazimierza (Pomnik A. Mickiewicza – Plac Katedralny i zwiedzanie katedry – Rynek i Ratusz – Bima – Pomnik Bema – Plac Więźniów KL Auschwitz (Pomnik I transportu więźniów do KL Auschwitz).

A oto kilka relacji uczestników.

Wycieczka do Dębna i Tarnowa – relacja  (SP Wróblowice)

W obecnym roku szkolnym nasza szkoła bierze udział w projekcie „Historia zatrzymana w kadrze”.  Jest to cykl przedsięwzięć adresowanych do 175 uczniów z 16 szkół podstawowych powiatu tarnowskiego w okresie od 1 czerwca 2018 do 31 sierpnia 2019 roku. Projekt ten realizowany jest przez Fundację Wspierania Edukacji i Kultury „Synergia”, a dofinansowany w ramach programu „Fundusz Inicjatyw Obywatelskich”, który z kolei jest realizowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Wśród zaplanowanych działań jest m.in. wywiad z najstarszą osobą w miejscowości, sesja zdjęciowa, w której będziemy uwspółcześniać dawne fotografie oraz wystawa dawnych przedmiotów.

Pierwszym działaniem była wycieczka do Dębna i Tarnowa, w której uczestniczyły grupy: projektowa i teatralna. Celem wyjazdu było zwiedzenie zamku w Dębnie oraz udział w lekcji muzealnej pt.: „Tajemnice zamkowej kuchni i spiżarni”. Lekcje w Dębnie przeniosły nas w dawny świat, świat naszych babć i prababć. Nasi uczniowie mogli zamienić się w kucharzy i zielarki oraz upiec podpłomyki. Ponadto uczestnicy zwiedzili wraz z przewodnikiem historyczne zakątki Tarnowa. Było to o tyle ważne, że często przyjeżdżali do tego miasta (głównie na zakupy), a nie znali jego historycznych ciekawostek (np. tego, że Tarnów jest jednym z dwóch miejsc w Polsce, w których postawiono pomnik Władysława Łokietka).

A oto kilka opinii uczestników:

„Na wyjeździe było ciekawie i interesująco, ponieważ dowiedziałam się o wielu miejscach w Tarnowie, których jeszcze nie widziałam. Nasz przewodnik, pan Janusz był sympatyczny. Tylko pogoda była na minus ):”

„Było bardzo pozytywnie. Pogoda wytrzymała – nie padał deszcz. Przewodnik był bardzo miły, dowcipny i interesująco opowiadał. Jestem zadowolona z wyjazdu.”

„W Tarnowie było fajnie, ponieważ mimo tego, że dużo razy byłem w Tarnowie, dowiedziałem się o nim tyle nowych rzeczy. Pan przewodnik był fajny, fajnie mówił J

„Na wycieczce w Tarnowie i Dębnie było fajnie J Najbardziej podobało mi się w Dębnie. Podobał mi się tam cały zamek i to, że mogłam uczestniczyć w zajęciach.”

Wrażenia z wycieczki

Wycieczkę do Dębna i Tarnowa wspominam bardzo dobrze. W autobusie panowała wesoła i luźna atmosfera. Mieliśmy okazję spotkać się z kolegami i koleżankami ze szkół w Faściszowej, Siemiechowie, Stróżach i poznać nowe osoby. Widok i zwiedzanie zamku w Dębnie wywarło na nas bardzo pozytywne wrażenie. Dowiedzieliśmy się, jak żyli ludzie w dawnych czasach, widzieliśmy zamkową kuchnię i poznaliśmy legendę o Białej Damie. Tarnów, który pokazywał nam świetny, wesoły przewodnik, również bardzo nam się spodobał. Mimo, że mieszkami niedaleko Tarnowa, to po tej wycieczce poznaliśmy go jeszcze lepiej. Tarnów jest cudowny! Po południu wróciliśmy do domów szczęśliwi, uśmiechnięci i bogatsi o nową wiedzę oraz doświadczenia.

Wiktoria Ozga, kl. 8, SP Brzozowa

Moim zdaniem wycieczka do Tarnowa i Dębna była fantastyczna. Zobaczyłam wiele rzeczy, o których istnieniu nawet nie wiedziałam, a są tak blisko mnie. W Dębnie zwiedziłam duży zamek, który już jest muzeum. Pokoje w nim są urządzone każdy w innym stylu. Na wycieczce była miła atmosfera. Poznałam dużo osób, a nawet zobaczyłam się z moją dawną koleżanką Marceliną, z którą parę miesięcy temu straciłam kontakt. Bardzo podobała mi się wycieczka i myślę, że wrócę do wielu tych miejsc i pokażę je moim rodzicom i rodzeństwu.

Gabrysia Potępa, kl. 5, SP Brzozowa

Bardzo miło wspominam wycieczkę do Tarnowa i do Dębna. W autobusie panowała bardzo miła atmosfera. W Dębnie zwiedzałem zamek i dużo dowiedziałem się o potrawach w średniowieczu. Zwiedzanie zamku, a szczególnie zamkowej spiżarni, było bardzo ciekawe i myślę, że wrócę tam jeszcze niejeden raz.

Michał Rzepka, kl. 6, SP Brzozowa

Wycieczka po Tarnowie bardzo mi się spodobała. Była ona bardzo ciekawa. Nigdy nie widziałem Tarnowa z tej strony.  Była jeszcze bardziej wzbogacona, ponieważ był świetny przewodnik, zabawny i zawsze z uśmiechem na twarzy. Tarnów jest naszym miastem powiatowym, a tak mało o nim wiemy.

Mateusz Kieroński, kl. 6, SP Brzozowa

Wycieczka była bardzo ciekawa, ponieważ mieliśmy lekcje muzealną w zamku w Dębnie. Bardzo spodobała mi się architektura tego zabytku  i zrobiłem wiele zdjęć. Także spodobała mi się legenda o Białej Damie. Byłem też średniowiecznym kucharzem, co dostarczyło mi wiele satysfakcji.

Kacper Klimczak, kl. 6, SP Brzozowa

Na wycieczkę do Dębna wyruszyliśmy w dniu 4 października. Bardzo miło wspominam ten dzień. W autobusie panowała miła i przyjazna atmosfera. Gdy dotarliśmy do Zamku w Dębnie przywitała nas bardzo miła przewodniczka, po czym oprowadziła nas po całym zamku. Dużo dowiedzieliśmy się o tym, jak żyło się w dawnych czasach. Po skończeniu zwiedzania zamku pojechaliśmy do Tarnowa. Pierwszym miejscem, gdzie udaliśmy się, był Grób Nieznanego Żołnierza i Ławeczka Poetów. Następnie przewodnik opowiedział nam (w bardzo barwny sposób) o pomniku generała Józefa Bema. Podczas tej wycieczki dużo się dowiedziałam o naszych sąsiednich miejscowościach.

Weronika Barnaś, kl. 7, SP Brzozowa

W czwartek, 4 października my – uczestnicy projektu „Historia zatrzymana w kadrze” wraz z kolegami z Siemiechowa, Stróż i Faściszowej wyruszyliśmy na wycieczkę do Dębna i Tarnowa. W autobusie panował entuzjazm. Po 45 minutach dotarliśmy do Zamku w Dębnie. Mieliśmy czas, by zrobić zdjęcia. Następnie weszliśmy do zamku, zwiedzając go. Po zwiedzeniu zamku, przeszliśmy do kuchni, która kryła się na dole zamku. Tam pani przewodnik pozwoliła uczniom przebierać za zielarkę, kucharza i kucharkę. Kucharz z kucharką mieli szansę zrobić swoje własne ciasto. Po wizycie w Dębnie wyruszyliśmy w podróż do Tarnowa. Przywitał nas bardzo sympatyczny i wesoły przewodnik, który pokazał nam pomnik Jana Pawła II, Władysława Łokietka i wiele innych ciekawych budynków oraz pomników. Zdecydowanie najciekawszą rzeczą w Tarnowie była katedra NNMP, gdzie zobaczyliśmy wiele ciekawych rzeźb, płaskorzeźb. Moje wrażenia po wycieczce są zdecydowanie pozytywne i na pewno chciałabym tam wrócić. Moim zdaniem, to była jedna z najciekawszych wycieczek, na których byłam.

Amelia Szczepanek, kl VIII, SP Brzozowa

Czwarty października był naprawdę ciekawym dniem. Wraz z koleżankami i kolegami z sąsiednich szkół pojechaliśmy pod opieką nauczycieli na naprawdę ciekawą wycieczkę. W autobusie mieliśmy przyjemną atmosferę. Pierwszym miejscem, do którego zawitaliśmy, był zamek w Dębnie. Na miejscu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. W czasie, kiedy pierwsza zwiedzała obiekt, druga miała lekcję muzealną, dotyczącą zamkowej kuchni i spiżarni.  Następnym miejscem, w którym się zatrzymaliśmy, był Tarnów. Pan przewodnik oprowadził nas po ciekawych miejscach i opowiedział nam o ich historii. Ta wycieczka pozostanie mi na długo w pamięci.

Weronika Cieśla, kl. 8, SP Brzozowa

Gdy na spotkaniu projektowym Pani powiedziała, że jedziemy na wycieczkę do Dębna i Tarnowa, pomyślałem: „Co za pomysł! Przecież w Tarnowie jestem kilka razy w roku. Cóż ciekawego mogę tam zobaczyć?” I jakież było moje rozczarowanie (oczywiście miłe), kiedy pan Janusz Foszcz, nasz przewodnik, zaczął spacer po najbardziej ciekawych miejscach tego miasta. Po prostu nie mogłem uwierzyć, że takie skarby architektury, rzeźby, malarstwa mamy w zasięgu ręki, a o nich nie wiemy. Gdyby dziś ktoś zapytał, czy warto jechać na wycieczkę do Tarnowa, odpowiedziałbym: „Warto, ale postarajcie się, żeby waszym przewodnikiem był pan Janusz!” Jestem bardzo zadowolony po tym wyjeździeJ.

Stanisław Gotfryd, kl. 8, SP Brzozowa

Bardzo miło wspominam wycieczkę do Tarnowa i do Dębna. Spędziłem ciekawie cały dzień z kolegami nie tylko z naszej szkoły. W Dębnie zauroczył mnie dziedziniec zamku. Zwiedzanie zamku też było bardzo ciekawe i myślę, że wrócę tam wkrótce.

Adrian Oleksyk, kl. 8, SP Brzozowa

Nasza wycieczka odbyła się 9 X 2018 r., zwiedziliśmy dwie miejscowości Dębno oraz Tarnów. W Dębnie obejrzeliśmy zamek, bardzo podobała nam się lekcja muzealna, podczas której poznaliśmy zwyczaje panujące w dawnej kuchni: sposoby przyrządzania potraw, naczynia, zioła. Ogromne wrażenie zrobiły na nas lochy zamku, w których znajdowało się m.in. krzesło z kolcami służące do torturowania więźniów.

W Tarnowie zwiedziliśmy m.in.: katedrę, dowiedzieliśmy się bardzo interesujących rzeczy o przeszłości Tarnowa.

Uczniowie z SP w Kowalowej

Wycieczka do Dębna i Tarnowa była niesamowitym przeżyciem. Nie spodziewaliśmy się, że w mieście, które tak często odwiedzamy, można zobaczyć aż tyle ciekawych zabytków. Przewodnik przekazywał nam wiedzę w taki sposób, że z łatwością utkwiła nam w pamięci. Zamek w Dębnie okazał się wspaniałą budowlą architektoniczną, zarówno w środku jak i na zewnątrz. Pomieszczenia pięknie wykonane z niesamowitymi, zapierającymi dech w piersiach, zabytkami, które powodowały, że mogliśmy się poczuć jak w tamtych czasach.